Autor stránek

Autor stránek

Zde může být text o autorovi
znak.png
-----------------------------------------
VSP DATA.jpg
-----------------------------------------
DBD-CONTROL-logo-300dpi-RGB.jpg
-----------------------------------------
-----------------------------------------

Líbí se Vám tyto stránky?

Ano, líbí (59 | 65%)
Každému trochu v technice znalému člověku musí být jasné, že takové navýšení objemu soutěžního motoru ze 1443ccm na 1900ccm nemůže u součástek motoru projít jen tak beztrestně. Samozřejmě, motor ve sportovní stříkačce běží pod výkonem jenom pár vteřin. I přesto jsou sbory, které mají například tři družstva, jezdí ročně čtyřicet soutěží a když k tomu připočítáme ještě tréninky, vyjde nám klidně sto nebo i více útoků za sezónu. To se musí na motoru zákonitě někde projevit. Nejčastějším problémem bývají vložky válců, které jsou opravdu tenké a mají tendenci praskat. Dalším častým problémem je pak "odfouklé" těsnění pod hlavou válců. Tyto poruchy jsou zajisté velmi nepříjemné, ale opravitelné. Je zde ale závada, které se bojí každý strojník - prasklá ojnice. V tomto případě mluvíme o totální destrukci motoru bez možnosti opravení. Ač k tomu nedochází zase tak často, občas se to prostě stane a není to hezký pohled. Zajímavostí může být, že ojnice na motoru praská v naprosté většině případů na čtvrtém válci. Na videu níže mašina Čestmír z SDH Široký Důl, jeden z prvních strojů o obsahu nad 1800ccm vůbec. Čestmír dělal klukům radost celých jedenáct let.
Podobný osud potkal i mašinu z SDH Kosice, která vydechla naposledy na soutěži O nejrychlejší zadek v Kosicích. Zde si za to kluci mohli trochu sami. Savičář z košařem vzali při běhu savicí za plyn a strojník vše dokonal, když mašinu nechal několik dlouhých vteřin běžet v omezovači. Nová mašina by to samozřejmě vydržela, ale tahle už měla taky něco naběháno.
K zabránění těchto nehod se v praxi používá dvou metod. První je omezovač otáček, který ale není všemocný jak je vidět u Kosické mašiny a spíše prodlužuje životnost. Druhou metodou je výměna sériových ojnic za zakázkové. Ty samozřejmě vydrží nesrovnatelně více, ovšem za celkem slušnou pálku. Sada těchto ojnic stojí k dvaceti tisícům. Nejvíce ze všeho ovšem samozřejmě životnost motoru prodlužuje vytáčet ho do otáček až pod zatížením, neboli při zavodněném čerpadle. To platí nejenom u soutěžních mašin ale i u zásahových. Častokrát vidím na soutěžích družstva, která přidávají mašině plný plyn hned jakmile má strojník možnost šáhnout po páčce. Není výjimkou, že taková mašina pak běží "na plný kotel" i deset vteřin, když se klukům vzadu něco nepovede, což považuji za opravdu nehezké zacházení. Úsměvně pak zní, když si někdo takový stěžuje, že mu ta dvanáctka netlačí... :-) Buďme upřímní, i my jsme toto jako úplní nováčci asi na dvou nebo třech soutěžích praktikovali, snad se z toho vyléčí i ostatní strojníci :-)
motor-k-o-1253686815-2.jpg
motor-k-o-1264662801-1.jpg
motor-k-o-1339135062-1.jpg
P1000905.jpg
P1010057.jpg
motor-ko-ii-1254144753-2.jpg
.






















































.
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "8864"
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one